lørdag 31. desember 2016

Bruk dine blanke ark på best mulig måte!


   Det er kun noen timer igjen av det gamle året. Dette året som har vært så grusomt bratt for så uendelig mange ... Det som ikke tar livet av deg, gjør deg sterkere, sies det. Og jeg tror absolutt at det er noe i det.

   Jeg vet at mange jeg kjenner har slitt spesielt mye dette året - og mediene har vist oss at folk lider på så mange måter. Sykdommer, psykiske lidelser, sult, flukt, krig og atter krig ...
 
   Her hjemme har vi det stort sett veldig godt - men langt i fra alle. Det er så forferdelig mange skjulte lidelser i vårt lille land. Det er "Black room" et stort og voldsomt trist eksempel på ... At så mange uskyldige små mennesker skal bli ødelagt av menns (ja, jeg skriver menn, for det handler stort sett om dem) syke sexbehov, gjør meg så eitrende sint og lei meg.


  Jeg elsker nye notisbøker og tegneblokker. Jeg elsker nemlig blanke ark. Det er så usigelig spennende å fylle blanke ark med nye tegninger og nye historier. Nye streker og nye kapitler. Med fargesterke penner som varer lenge.
 
   Om noen timer ligger det 365 blanke ark foran oss alle. Hadde jeg visst det jeg nå vet, akkurat i dette sekund i fjor - hadde jeg vel gått nedenom og under. Det har vært et tøft år på mange måter, men det er usigelig godt at man ikke vet hva som ligger foran - hva som ligger rundt neste sving.
   Vi vet at livet er en berg og dalbane - og vi vet innerst inne at det kan kile litt ekstra i magen rundt neste sving, eller ikke. Eller vi kan falle av ... Men vi skal ikke vite hva som kommer på forhånd. Det er jo det som er å leve. Og ikke vite hva som skjer. Veien skal bli til mens du går.
Vi må altså ta det som kommer - på mest mulig måte. For oss selv. Det kan være en vanskelig oppgave - men har du noe annet forslag?

   Når det er sagt, tror jeg allikevel på at man kan styre litt selv. Sende ut gode tanker, god energi, "beskytte seg mot energityver", bruke sine evner, gjøre mer av det som gjør deg selv godt - for det gjør også andre godt. Bruk mer tid på de som gjør deg godt - og mindre tid på de som ikke tilfører deg noe.

   Nyttårsforsetter. Jeg kan ikke noe for det... Men jeg liker ordet. Jeg liker å ha nyttårsforsetter. Ikke fordi at jeg alltid klarer å gjennomføre dem, men fordi jeg har så god motivasjon og innstilling når jeg går inn i et nytt år. Med mange gode tanker og refleksjoner. Det er uansett en god ting, tenker jeg!
   Nyttårsaften 1999 fikk jeg beskjed fra Radiumhospitalet at all kreften i min kropp var fjernet. Kan dere tenke dere å få noen bedre beskjed? Tenk å kunne gå inn i et nytt år, et nytt årtusen å vite at du får leve videre. Livet lå foran meg med blanke ark - det var bare til å fylle dagene med det jeg selv ville... Det var den mest fantastiske gaven jeg kunne få! Så... husk å leve mens du gjør det!

Mitt ønske og råd til deg er: Bruk dine blanke ark på best mulig måte! Det er ditt liv det gjelder!

Lev godt i 2017! 

2 kommentarer:

  1. Det är inte första gången jag får Alf Pröysens sång i hjärtat: Du ska få en dag i morgon... när jag tänker på dig. Dina tankar och ditt vackra sätt att uttrycka dig. En annan sång som jag älskar är Kine Hellebust och Det handler om å leve. Den sången får mig också att tänka på dig.
    Du är så klok, så full av livsvisdom. Du sprider det genom ord, genom tankar genom bilder. Vilket underbart besked du fick 1999. Goda fina du.
    Stor Kram från Elisabeth

    SvarSlett
  2. Tusen takk, sier jeg bare - og blir helt ydmyk... :-)

    SvarSlett